NUFFNaNG

PeNGiKuT Saya

PeMBuKa BiCaRa

Wednesday, February 9, 2011

jika syaitan datang kepadamu


Sepuluh pesanan rasulullah s.a.w. yang mengajarkan kita cara mengusir iblis dan bala tenteranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan:-
1. Jika ia datang kepadamu dan berkata: “Anakmu Mati”. Katakan kepadanya: “Sesungguhnya makhluk hidup di ciptakan untuk mati dan zuriat dariku (puteraku) akan masuk syurga.dan hal itu membuatku gembira”.
2. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Hartamu Musnah”. Katakan kepadanya: ”Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil dan Menggugurkan atasku kewajiban zakat”.
3. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Orang-orang Menzalimimu sedangkan Kamu tidak Menzalimi Seorang pun”. Katakan kepadanya: “sisksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan(Mukhsinin)”.
4. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Betapa banyak Kebaikan” dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri(Ujub). Maka katakan kepadanya: “keburukanku jauh lebih banyak daripada kebaikanku”.
5. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Alangkah banyak Solatmu”. Maka katakan: “kelalaianku lebih banyak di bandingkan solatku”.
6. Dan jika ia datang dan berkata: “Betapa banyak Kamu Bersedekah kepada Orang-orang”. Maka katakan kepadanya: “apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang sy sedekahkan”.
7. Dan ia berkata kepadamu: “Betapa banyak Orang yang Menzalimimu”. Maka katakan kepadanya: “orang-orang yang ku zalimi lebih banyak”.
8. Dan jika ia berkata kepadamu: “Betapa banyak Amalmu”. Maka katakan: “betapa sering aku bermaksiat”.
9. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Minumlah Minuman Keras!”. Maka katakan: “saya tidak akan mengerjakan maksiat”.
10. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata: “Mengapa kamu tidak Mencintai Dunia?”. Maka katakana: “aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya”.





No comments:

Post a Comment

LiNK WiTHiN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNaNG

NUFFNaNG X-CHaNGe